Program adopted Agression Replacement Training – tedy Trenink zvládání agrese (aART) je skandinávskou verzí amerického, mnohočetně evaluovaného programu, s prokázanou účinností na snižování projevů agresivního chování. U nás vychází s podtitulem Program rozvoje sociálních dovedností, zvládání vzteku a morálního usuzování.
Komu je trénink určen
Program je určen všem, kteří dlouhodobě pracují s dětskými kolektivy: pedagogům, školním psychologům, výchovným poradcům, metodikům prevence, vychovatelům atd.
Co kurz přinese účastníkům
Účastníci kurzu porozumí vybraným faktorům ovlivňujícím projevy agrese u dětí. Poznají způsoby jejich regulace a prevence, včetně souvislosti nácviku rozvoje sociálních dovedností a morálního usuzování ve vztahu k regulaci agresivních projevů. Účastníci nově nabyté poznatky a dovednosti následně využijí ve své pedagogické praxi.
Jak pracujeme
Program obsahuje dvě části. V první části vzděláváme pedagogické pracovníky (60 hodin). Druhá část je pak zaměřená na žáky škol a školských zařízení ve věku od 10 do 17 let. Jedná se o desetitýdenní program přímé práce s dětmi pod vedením a supervizí lektorského týmu aART.
1) Nácvik sociálních dovedností je behaviorální složkou ART. Mnoha mladým lidem s potížemi s ovládáním hněvu chybí sociální dovednosti. Děti získávají dovednosti pro chování alternativní k agresi. V tréninku se přechází od výuky sociálních dovedností k potlačení agresivního chování a jeho nahrazení prosociálním chováním.
Zaměřujeme se např. na následující sociální dovednosti: pochopení pocitů druhých, vyrovnávání se s cizím hněvem, vyjádření nesouhlasu, oceňování, příprava na obtížný rozhovor, vyhýbání se hádkám, zvládání tlaku skupiny, vypořádání se s obviněním, pomoc druhým, vyjadřování náklonnosti druhým, reakce na neúspěch. Mnohé koncepty složky sociálních dovedností jsou převzaty z teorií Alberta Bandury.
2) Nácvik zvládání vzteku je afektivní složkou ART. Využívá tzv. řetězec ovládání hněvu. Jedná se o proces, který děti učí zvládat situace, které v nich vyvolávají hněv. Opět každý týden nacvičují jeden úsek řetězce kontroly hněvu a poté lektoři i děti procvičují nové dovednosti pomocí různých cvičení napodobujících životní situace. Účastníci trénují a postupně doplňují algoritmus zvládnutí vzteku.
3) Nácvik morálního uvažování je kognitivní složkou aART. Tato složka poskytuje dětem a dospívajícím příležitost zaujmout jiné perspektivy než vlastní, čímž se učí nahlížet na svět spravedlivějším a rovnějším způsobem. Účastníci řeší morální dilemata, seznamují se s typickými charakterovými vlastnostmi potřebnými k morálnímu jednání a s myšlenkovými pastmi, které často oslabují morální rozhodování. Koncept vychází mimo jiné z Kohlbergových studií morálního vývoje.
Vzdělávání pedagogů
Čtvrté setkání bude zaměřeno na reflexi práce pedagogů, kteří budou prezentovat svou praxi formou sdílení kazuistik a ukázek vedení skupin.
Kdy se kurz koná
1. setkání – druhá polovina září 2025 (bude upřesněno)
2. setkání – druhá polovina října 2025 (bude upřesněno)
3. setkání – druhá polovina listopadu 2025 (bude upřesněno)
Supervize – polovina prosince 2025 (bude upřesněno)
Jak dlouho kurz trvá
60 hodin
Lektoři
PhDr. Mgr. Alexandra Kiml
Mgr. Milan Kotík
Cena: 25 900 Kč
(v ceně: lektoři, materiály, občerstvení během kurzu)
Kde se kurz koná
Palác YMCA, Na Poříčí 12, Praha 1
Čerpejte ze šablon: 1.III/8 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání SŠ, 1.II/7 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ
Floriánské nám. 103
272 01 Kladno
IČ: 67798853
DIČ: CZ67798853
Č. ú.: 380801319/0800, ČS Kladno
E-mail: aisis@aisis.cz
ID datové schránky: s5nsfz2
© 2024 | Aisis