aART – Trénink zvládání agrese a nácvik sociálních dovedností 2025 – II. běh

Doporučujeme, aby do výcviku šli vždy dva účastníci/ice z jedné školy – práce s dětmi je založena na práci v tandemu.

Datum: : 17. 9. 2025 – 8. 12. 2025

Místo: Palác YMCA, Na Poříčí 12, Praha 1

Cena: 25.900 Kč

Program adopted Agression Replacement Training – tedy Trenink zvládání agrese (aART) je skandinávskou verzí amerického, mnohočetně evaluovaného programu, s prokázanou účinností na snižování projevů agresivního chování. U nás vychází s podtitulem Program rozvoje sociálních dovedností, zvládání vzteku a morálního usuzování.

Komu je trénink určen

Program je určen všem, kteří dlouhodobě pracují s dětskými kolektivy: pedagogům a pedagožkám, školním psychologům a psycholožkám, výchovným poradcům a poradkyním, metodikům či metodičkám prevence, vychovatelům a vychovatelkám atd.

Co kurz přinese účastníkům

Účastníci a účastnice kurzu porozumí vybraným faktorům ovlivňujícím projevy agrese u dětí. Poznají způsoby jejich regulace a prevence, včetně souvislosti nácviku rozvoje sociálních dovedností a morálního usuzování ve vztahu k regulaci agresivních projevů. Účastníci a účastnice nově nabyté poznatky a dovednosti následně využijí ve své pedagogické praxi.

Jak pracujeme

Program obsahuje dvě části. V první části vzděláváme pedagogické pracovníky a pracovnice (60 hodin). Druhá část je pak zaměřená na žáky a žákyně škol a školských zařízení ve věku od 10 do 17 let. Jedná se o desetitýdenní program přímé práce s dětmi pod vedením a supervizí lektorského týmu aART.

1) Nácvik sociálních dovedností je behaviorální složkou ART. Mnoha mladým lidem s potížemi s ovládáním hněvu chybí sociální dovednosti. Děti získávají dovednosti pro chování alternativní k agresi. V tréninku se přechází od výuky sociálních dovedností k potlačení agresivního chování a jeho nahrazení prosociálním chováním.

Zaměřujeme se např. na následující sociální dovednosti: pochopení pocitů druhých, vyrovnávání se s cizím hněvem, vyjádření nesouhlasu, oceňování, příprava na obtížný rozhovor, vyhýbání se hádkám, zvládání tlaku skupiny, vypořádání se s obviněním, pomoc druhým, vyjadřování náklonnosti druhým, reakce na neúspěch. Mnohé koncepty složky sociálních dovedností jsou převzaty z teorií Alberta Bandury.

2) Nácvik zvládání vzteku je afektivní složkou ART. Využívá tzv. řetězec ovládání hněvu. Jedná se o proces, který děti učí zvládat situace, které v nich vyvolávají hněv. Opět každý týden nacvičují jeden úsek řetězce kontroly hněvu a poté lektoři a lektorky i děti procvičují nové dovednosti pomocí různých cvičení napodobujících životní situace. Účastníci a účastnice trénují a postupně doplňují algoritmus zvládnutí vzteku.

3) Nácvik morálního uvažování je kognitivní složkou aART. Tato složka poskytuje dětem a dospívajícím příležitost zaujmout jiné perspektivy než vlastní, čímž se učí nahlížet na svět spravedlivějším a rovnějším způsobem. Účastníci a účastnice řeší morální dilemata, seznamují se s typickými charakterovými vlastnostmi potřebnými k morálnímu jednání a s myšlenkovými pastmi, které často oslabují morální rozhodování. Koncept vychází mimo jiné z Kohlbergových studií morálního vývoje.

Vzdělávání pedagogů

  1. setkání 20 hodin
  • teoretické ukotvení metody aART
  • zásady primární prevence a možnosti zavedení programu do běžné pedagogické praxe
  • teoretické ukotvení sociálních kompetencí
  • představení nácviku sociálních kompetencí, příprava skupiny na realizaci programu, pravidla, ukázka nácviku sociálních kompetencí
  • příprava a praktický nácvik účastníků a účastnice (každý člověk si vyzkouší vedení hodiny nácviku sociálních kompetencí a dostane zpětnou vazbu)
  • reflexe nácviku sociálních kompetencí a příprava pro realizaci v pedagogické praxi
  1. setkání 16 hodin
  • teoretické ukotvení zvládání vzteku
  • představení nácviku zvládání vzteku a nahrazení agresivního chování, ukázka nácviku zvládání vzteku a nahrazení agresivního chování
  • příprava a praktický nácvik –  každý účastník a účastnice si vyzkouší vedení hodiny nácviku zvládání vzteku a nahrazení agresivního chování a dostane zpětnou vazbu
  • reflexe dosavadní praxe v nácviku sociálních kompetencí a zvládání vzteku a nahrazení agresivního chování a příprava pro realizaci v praxi
  1. setkání 16 hodin
  • teoretické ukotvení morálního usuzování
  • představení programu zaměřeného na rozvoj morálního usuzování, ukázka
  • příprava a praktický nácvik (každý účastník či úcastnice si vyzkouší práci ve skupině zaměřenou na rozvoj morálního usuzování a dostane zpětnou vazbu)
  • reflexe dosavadní praxe v nácviku sociálních kompetencí a zvládání vzteku a nahrazení agresivního chování, reflexe nácviku bloků zaměřených na morální usuzování a příprava pro realizaci v pedagogické praxi.
  1. setkání 8 hodin

Čtvrté setkání bude zaměřeno na reflexi práce pedagogů či pedagožek, kteří budou prezentovat svou praxi formou sdílení kazuistik a ukázek vedení skupin.

Kdy se kurz koná

1. setkání – 17.–19. září 2025

2. setkání – 16.–17. října 2025

3. setkání – 20.–21. listopadu 2025

Supervize – 8. prosince 2025

Jak dlouho kurz trvá

60 hodin

Cena:  25 900 Kč
(v ceně: lektoři, materiály, občerstvení během kurzu)

Kde se kurz koná

Palác YMCA, Na Poříčí 12, Praha 1

Čerpejte ze šablon: 1.III/8 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání SŠ1.II/7 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ